Spædbarnets første tid

Tag den med ro. Den første tid derhjemme med din baby kan nok virke lidt skræmmende, men i virkeligheden er det ikke så farligt. Så længe du er opmærksom på dit barns behov, skal det hele nok gå, for det vigtigste for et spædbarn er mæthed, søvn, en tør ble, tryghed, varme og nærhed – alt andet kommer i anden række.

Når en lille ny borger kommer til verden

Sundhedsplejen får automatisk besked fra fødestedet når et barn bliver født. Herefter kontakter en sundhedsplejerske familien. Hvis I flytter til Egedal Kommune, med et barn som er i alderen 0 til 11 måneder, får vi også besked om dette, og i vil få tilbud om besøg, på lige fod med andre familier.

Det er gratis og frivilligt, at få besøg af en sundhedsplejerske.

Alle familier med børn i alderen 0 til 11 måneder, får tilbud om hjemmebesøg af en sundhedsplejerske, og barnet er tilknyttet Sundhedsplejen til det fylder 16 år.

Amning
De fleste mødre ønsker at amme deres barn, men kan blive overrasket, når det ikke altid går som forventet. Din sundhedsplejerske kan hjælpe dig med råd og vejledning.

Barselscaféer
Sundhedsplejersken afholder Barselscaféer 4 steder i kommunen. Her har man mulighed for, at komme med i en barselsgruppe. Det er her de ofte starter op og mødes første gang.

Du kan også læse mere i pjecen her - Tillykke med jeres barn.

baby
Nyfødt baby