Børns udvikling sker igennem sanser, og de lærer igennem leg og ved at bruge kroppen i daglige aktiviteter.
De fleste børn lærer sociale spilleregler igennem leg, ved at afprøve deres omgivelser og ved at være så selvhjulpne som muligt.

Barnets primære sanser

  • Berøringssansen
  • Balancesansen
  • Muskel-ledsansen
Motorik - 1 til 3 år
  • Motoriske udfordringer

    Har dit barn motoriske udfordringer

    Hvis dit barn er motorisk forsinket, kan du måske blive inspireret ved at læse en pjece om, hvordan du kan støtte dit barn.

    Hvis ikke det hjælper, kan du tale med din sundhedsplejerske om det og i samarbejde med hende tage kontakt til motorikkonsulenten.

    Du kan også tage kontakt til din dagplejer eller pædagog i vuggestuen eller børnehaven, som i samarbejde med dig laver et henvisningsskema til motorikkonsulenten.

    Se videoen, om hvad du kan gøre, hvis dit barn er meget uroligt. Samme tilgang er også gældende for de ældre børn.

    Video - Beroligende stimuli til dit barn.

    Se videoen, om hvordan du kan stimulere dit barn generelt og hvis det ikke vil ligge på maven.
    Pas på ikke at overstimulere barnet, men lav gerne mange gentagelser dagligt.

    Video - Stimulere dit barn generelt.

    Læs mere om motorikkonsulentens ydelser og se Henvendelsesskema til motorikkonsulenten.

  • Støt barnet

    Undlad så vidt muligt at hjælpe barnet rent fysisk - Støt det i stedet verbalt og ros det.

    Børn kan kun lære deres egen krop at kende ved, at bruge deres krop. Pas derfor på ikke at gøre for meget for dit barn, men vent i stedet på det og ros det, når det har klaret en opgave som f.eks. selv at kravle op ad trappen eller op på stolen og lignende. Hvis opgaven er svær for barnet, så hjælp det gerne, men pas på ikke at overtage den motoriske opgave fra barnet.

    Når barnet selv skal klare en opgave lærer det gradvist at overveje og planlægge sine bevægelser for at klare en given opgave og dermed også at få nogle erfaringer, som det kan bruge næste gang det skal op eller ned ad f.eks. En trappe. Du skal selvfølgelig være hos barnet og sikre, at der ikke sker noget voldsomt, men lad barnet gøre mest muligt selv.

    Ved at barnet har en stor grad af bevægelsesfrihed og får mulighed for at udforske og bruge sin krop igen og igen og igen vil hjernen også blive stimuleret og de mange bevægelser bliver gradvist så sikre, at barnet ikke behøver at tænke over bevægelserne mere. Barnet skal have mulighed for at repetere og forfine bevægelserne millioner ad gange inden bevægelserne bliver automatiseret.

  • Sanserne

    Muskelledsansen/proprioceptorerne stimuleres ved al bevægelse, men også ved at:

    • Giv store og lange knus.
    • Få barnet til at hoppe ned fra forskellige skamler og højder.
    • Lad barnet rulle, krybe, kravle, løbe og danse.
    • Lad barnet lege med modellervoks, ler og div.
    • Tilbyd legetøj der kræver barnets kræfter.
    • Gå tit i skoven.
    • Naturen har en beroligende virkning hos Jer alle og kroppen udfordres af det ujævne terræn.
    • Lad barnet bære sin egen taske ind i institutionen.
    • Trille og sparke til bolde, leg med balloner.
  • Hjernen

    Barnets hjerne stimuleres også ved mange berøringsindtryk/taktilsansen:

    • Giv dit barn masser af kram.
    • Giv hyppige bade.
    • Smøre barnet ind i creme.
    • Lad barnet spise med fingrene.
    • Lad barnet være med i dagligdagens aktiviteter.
    • Sid arm i arm eller på skødet.
    • Sid ofte front mod front.
  • Forholder sig til tyngdekraften

    Barnet har også brug for at lære at forholde sig til tyngdekraften /vestibulærsansen.


    Det er vigtigt at lytte til barnet og respektere dets grænser for at sikre, at det ikke bliver overstimuleret:

    • Hjælpe barnet med at slå kolbøtter ved at sikre at det kigger ind i navlen.
    • Lad barnet hoppe ned fra nederste trappetrin- støt det i begge hænder i starten.
    • Lad barnet hoppe alene på en gammel springmadras.
    • Gyng barnet frem og tilbage, til siderne og rundt.
    • Giv hyppige svingture begge veje rundt.
    • Byg høje tårne af bløde materialer og vælt det igen sammen.
  • Finmotorikken

    Det er vigtigt at støtte barnet i den finmotoriske udvikling:

    • At støtte barnet i at blive så selvhjulpet som muligt ved først afklædning og lidt senere påklædning. Det 2 årige barn synes det er spændende, så giv det tid og lyst til selv at prøve.
    • Lad barnet tørre sig selv om munden efter spisning, selv hælde op fra en lille kande, selv øse sin mad op.
Motorik - 3 til 6 år
  • Kroppen

    Barnet har nu lært sin krop godt at kende og har en tydeligere fornemmelse for, hvad det kan magte og ikke magte

    Der er dog fortsat rigtig mange nuancer der fortsat skal læres, så lad barnet hjælpe med alt tænkeligt. Det tager lidt ekstra tid, men hvis du viser barnet, hvordan det kan hjælpe dig og hvis du tager ansvaret for, at I skal hygge jer sammen imens, så får barnet ikke kun mulighed for at øve sine motoriske færdigheder og sin koncentration, men I får også en tættere kontakt til hinanden.

    Pas på ikke at overtage den motoriske opgave, fortæl i stedet barnet, hvordan det kan lave en opgave på en god måde.

  • Bevægelse og sanser

    Muskelledsansen/proprioceptorerne stimuleres ved al bevægelse, men også ved at:

    • Hoppe i trampolin alene.
    • Hoppe ned fra skamler i forskellige højder.
    • Leg "vælte statuen", hvor barnet skal stå helt stille i fireknæstående, og den voksne skal prøve at vælte.
    • Gå og løbe op og ned af bakker.
    • Ballancere på alt tænkeligt.
    • Hoppe henover stregerne på fortovet.
    • Hoppe op på kantsten.
    • Gå i forskellige underlag for eksempel skovbund, hængebro, strand.
    • Gå tit i skoven. Naturen har en beroligende virkning hos os alle og kroppen udfordres af det ujævne terræn.
    • Kaste bolde i stor vasketøjsbalje eller lignende.
    • Lav egen bowling bane med store flasker.
  • Hjernen og berøring

    Barnets hjerne stimuleres også ved mange berøringsindtryk/ taktilsansen:

    • Leg "hvor på kroppen rører jeg ved dig" med lukket øjne.
    • Gætteleg - tegn på ryggen.
    • Fingermaling.
    • Gå barfodet i forskellige miljøer ude som inde.
    • Saml en lille pose med ting af forskellige materialer. En børste, pensel, en frottéklud.
    • Lad barnet beskrive om det er hårdt, blødt, vådt.
  • Tyngdekraften

    Barnet har også brug for at lære at forholde sig til tyngdekraften/vestibulærsansen.
    Det er vigtigt at lytte til barnet og respektere dets grænser for at sikre, at det ikke bliver overstimuleret:

    • Lad barnet gynge.
    • Lad barnet trille på forskellige underlag, ned af skrænter.
    • Hav en ribbe hængende så barnet selv kan kravle op og ned.
    • Lad barnet klatre i træer.
    • Lad barnet lade sig trække sig frem maveliggende på sammenfoldet tæppe.
    • Hjælpe barnet med at slå kolbøtter ved at sikre at det kigger ind i navlen.
    • Hoppe ned fra nederste trappetrin.
    • Rutsjebaner.
  • Finmotorik

    Det er vigtigt at støtte barnet i den finmotoriske udvikling:

    • Tilbyd barnet en saks med rundede kanter, hvor i sammen kan klippe i blade og klistre på karton. Det kan eventuelt være en ønskeseddel eller noget andet ud fra barnets behov.
    • Tilbyd barnet en kniv, så det selv kan smøre og skære sin mad over.

    For børn er det meget vigtigt at have en god motorik

Del: