Medicin i Dagtilbud og Skole

Retningslinjer for håndtering af medicin i Dagtilbud og Skole i Egedal Kommune.

Disse retningslinjer skal sikre klare og tydelige arbejdsgange omkring udlevering af medicin til børn med kroniske eller langvarige sygdomme.

Håndtering af medicingivning

Medicingivning bør, for alle parters skyld, så vidt muligt foregå i hjemmet uden for det tidsrum, hvor børnene er i skole.

Er indtagelse af medicin nødvendig for barnet, i et tidsrum, hvor det ikke er muligt for forældrene selv at give det, skal det fremgå af en skriftlig instruktion til
personalet, hvordan medicinen skal håndteres og opbevares. Forældrene er ansvarlige for, at instruktionen fra den ordinerende læge om medicingivningen videregives til personalet. Det gælder både for medicin på daglig basis og ved akut behov.

Hvis en mere grundig instruktion af personalet er nødvendig, kan institutionens ledelse anmode forældrene om en supplerende skriftlig instruktion fra lægen.

Det er forældrenes ansvar at sikre, at institutionen er i besiddelse af den korrekte medicin.

Al håndtering af medicin skal godkendes af institutionens ledelse, og forudsætter at medarbejderen først har fået instruktion og gennemgang.

Hvis det er nødvendigt, vil ledelsen rådføre sig hos den kommunale sundhedstjeneste ift. rådgivning til personalet om generelle forhold vedrørende medicingivning og opbevaring.

Administration af medicin

Hvis institutionen skal opbevare og give medicin, aftales dette med forældrene.

Forældrene skal give samtykke til, at institutionen må udlevere medicin til barnet. Denne erklæring forefindes i dag. Medicinen afleveres på institutionen, hvor
den låses ind i et medicinskab/pengeskab.

Medicinen skal være i en originalemballage, hvorpå der er påført navn, CPR.nr., præparat, mg. og dosis samt indikation på præparatet. Skulle der opstå tvivl, eller hvis en elev ikke ønsker at tage den aftalte medicin kontaktes forældrene.

Tidspunkt for medicingivningen vil blive noteret pædagogens underskrift. Disse vil blive scannet og gemt hver måned. Der vil i Famly blive kvitteret for udlevering af medicin.

Opbevaring af medicin

Hvis institutionen opbevarer medicin, opbevares dette i aflåste medicinskabe/pengeskabe, som kun det faste personale har adgang til. Det skal opbevares utilgængeligt for børn og uvedkommende. Dette gælder også for medicin, som skal opbevares på køl.

Medicinen skal – også ved brudt emballage – have tydelig anvisning med navn, CPR-nummer, præparat, dosering samt tidspunkt for medicingivning. Derudover skal der påføres dato, da medicin kun må opbevares en måned. Medicinen kan herefter, efter aftale gives til forældrene, ellers vil den blive destrueret. Dette
gælder også ved børns udmelding af institutionen. Der ligger således udelukkende medicin, der aktuelt uddeles til institutionens børn.

Information af medarbejdere

Disse retningslinjer gennemgås og videregives til alle medarbejdere (også vikarer) – ved ansættelse og på afdelingsmøder i august og januar måned.

Procedure samt underskrift fra forældre/værge

Forud for medicingivning skal der være udfyldt et medicinskema, hvorpå barnets navn, CPR-nummer, medicinpræparatets navn, dosis og for hvilken periode det er gældende fremgår.

Aftalen er gældende for den på skemaet påførte periode og maksimalt året ud.

Yderligere information

Herunder findes link til retsinformation samt sundhedsstyrelsens anbefalinger på området:

Medicinskema

Forinden udlevering af medicin på dagsintuition eller skole skal der altid udarbejdes skriftlig aftale med forældrene.

I aftalen fastsættes dosis, mængde, tidspunkt for indtagelse samt for hvilken periode aftalen er gældende.

Aftalen underskrives af forældre/værge samt ledelse.

Skemaet udfyldes, underskrives samt afleveres af forældre/værge til intuitionen inden udlevering af medicin

Barnets navn

Barnets CPR-nr.

Barnets dagsintuition eller klasse

Medicinpræparatets navn

Dosis

Tidspunkt for indtagelse

Hvor opbevares medicinen?

Hvordan skal medicinen gives?

Evt. yderligere information samt dato for næste lægebesøg

Aftalen er gældende for følgende periode

Forældreunderskrift samt dato

Ledelsesunderskrift samt dato